En un racó de casa

Abril 2017

La presentació que podeu llegir a sota la vaig escriure el juny de 2003, en acabar una actualització que va implicar la necessària reducció de la mida i qualitat de les fotos, degut a la limitació de l'espai que el servidor gratuït m'oferia en aquella època.

Al juny de 2015 vaig millorar la tècnica de la presentació i la qualitat d'algunes fotos, especialment les d’slot. Llavors es va plantejar el problema dels drets d'autor de les imatges. En realitat es tracta d'un WEB sense publicitat ni ànim de lucre, però al mateix temps és un catàleg amb una gran quantitat de fotos que tenen el seu autor. Aleshores vaig intentar obtenir imatges de fonts concretes que em concedissin el seu permís o bé seguir un procediment com és el de Wikimedia Commons, però encara gran part de les imatges que tinc les vaig obtenir abans del 2003 i formen un fons realment considerable amb autors desconeguts, de fet aquestes fotos es poden trobar en diferents llocs d'Internet i en diferents formats sense que s’indiqui el seu origen.

Ara estic donant per acabada l'actualització dels F1 que tenen representació en slot i les pàgines on es pot comparar el cotxe real amb la seva reproducció. A aquestes pàgines s'arriba a dos clics des de la pàgina principal. De moment ho deixarem així per un temps. A més de les actualitzacions per novetats a mantenir anualment, hi queden algunes eines i millores pendents. També correccions. I és curiós, sé que aquestes pàgines es visiten, però gairebé mai ningú m'ha escrit per avisar-me d'errors i, sempre que entro, n'hi descobreixo de nous. Així, que si sou tan amables, agrairé la vostra aportació en aquest sentit en molistoni@gmail.com. Algunes fotos de cotxes que podeu veure, especialment les d’SCALEXTRIC anglès o francès fins a principis dels 70' d'EME17, són peces molt cuidades, decorades i millorades del seu aspecte original.

Des del 2003 moltes coses han canviat en el món de l'slot. La bombolla especuladora, que em tenia tan indignat, ha punxat. La part negativa és que han tancat botigues i la producció de nous cotxes també ha baixat. L’entranyable mercat de la plaça Masadas s'ha traslladat uns metres, a la plaça de l'Assemblea de Catalunya (posteriorment a l'Estació de França, revisat al juny 2019).

La meva col·lecció ha crescut una mica, sempre amb peces de poc valor. Tinc aquest defecte de sentir plaer pel col·leccionisme, i després penso, què serà de tot això quan s'acabi, quin trist problema tindran les meves hereves i quina alegria tindrà un voltor, per això m'agradaria limitar aquestes alegries i tristeses tot el que sigui possible. A la pàgina de la meva col·lecció hi ha cotxes amb un fons de diferent color, considero que els tinc repetits, si us interessen podem parlar d'intercanvi.

Agraeixo la vostra visita, cordialment, Toni

 

En un racó de casa

Juny 2003

En la intersecció de dos aficions

Dos passions que es barregen amb gust a la infància i quelcom d'adolescència i que alguns Peter Pan ens neguem a oblidar.

L'slot és un joc, conseqüentment intenta emular una realitat. Es pretén reproduir la sensació de velocitat, a prop del límit, el risc, la competició i la contemplació d'una estètica: la pista i els cotxes. Per a alguns també és una il·lusió que conté records inoblidables i on els cotxes són objectes bellíssims.

El col·leccionisme

Un dia em vaig fer gran, vaig desmuntar la meva pista oxidada i vaig donar els cotxes, mig en préstec, a algú més jove. On deuen ser els meus estimats Honda? Un altre dia em vaig fer petit, vaig recuperar algunes coses i vaig declarar que acceptaria regals en forma de cotxes d'slot.

El criteri per a establir els límits d'aquesta col·lecció es personal, admeto qualsevol opinió. El meu objectiu és cobrir al màxim la representació de cotxes de F1 amb models d'slot escala 1:32.

Algunes qüestions que es plantegen:
* Elecció de la reproducció més semblant al F1.
* Descartar algunes versions que un fabricant s'entossudeix en llançar aprofitant el mateix motlle, amb diferent decoració, però massa semblant a les anteriors.
* Com a conseqüència d'aquests rellançaments, descartar les reproduccions anacròniques entre decoració y forma. Un exemple és el Jordan 196 Peugeot.

* Acceptar models de baixa qualitat però que representen F1 molt interessants no reproduïts por ningú més. Els slot no són les millors reproduccions i en algunes èpoques han sigut bastant lamentables.
* El criteri d'identificació: Un constructor de F1 assigna una denominació a un cotxe (per exemple McLaren M23) però aquest pot ser molt mutant i tenir un aspecte ben diferent tant en forma com en decoració i mantenir els seu nom per més d'una temporada. El fabricant d'una reproducció hauria d'especificar en quina carrera va participar el vehicle que vol copiar. Tanmateix és cert que, a vegades, els minsos detalls d'algun slot el permeten representar a F1s - estables en aspecte - bastant mes enllà d'una temporada.
* Entrar en el maquetisme: millorar cotxes, fer-ne de nous amb material específic que ja hi ha al mercat per a slot o convertir les poques reproduccions 1:32 en cotxes d'slot. No cal dir que per això fa falta habilitat i temps.
* Ampliar els fabricants.

No és el meu objectiu acumular molts cotxes, les petites diferències me'ls fan considerar repetits. M'agrada aconseguir-los sense pressa, esperant una bona oportunitat i no intento fer negoci amb ells.

Un cotxe d'slot pot ser una joguina fabricada fa més de 40 anys. A més es pot apreciar un detall que el fa ser una raresa o un color que ens pot fer creure que va ser fabricat a Mèxic. Aquestes característiques fan que el preu d'un cotxe pugui ser elevat. Malgrat que no discuteixo el valor d'aquests objectes, jo no els compro.

Des de fa temps es troba qualsevol tipus d'accessori per a refer vells cotxes EXIN, però els preus són cars. Això m'ha fet pensar que sempre han existit mitjans per a fer-los sencers en qualsevol color. Actualment ja es comercialitzen com una marca diferent a SCALEXTRIC. Només era qüestió d'equilibri de mercat.

Van reapareixent antics models en versions vintage llançats per les marques oficials, també venuts en fascicles. En el cas de l'SCALEXTRIC català són reproduccions amb renovada i millor decoració que no poden confondre cap col·leccionista.

Fa temps que vivim un creixement en el món de l'slot. La qualitat és bona o molt bona, també en l'SCALEXTRIC anglès. Malgrat això s'observen poques novetats en F1.

Un lloc que et recomano en la meva Barcelona és el mercat de col·leccionista de joguines de la Plaça Masadas cada primer diumenge de mes, excepte l'agost (ara a l'Estació de França, revisat al juny 2019).

El WEB com a catàleg

Aquest WEB va néixer fa molt de temps com un catàleg d'ús personal per ordenar i identificar els cotxes, comparar-los, conèixer la seva història i al final també com a col·lecció de fotos de F1. Està feta amb una tècnica simple que no he intentat evolucionar.

He visitat llocs a INTERNET i he agafat un munt de coses. Aquests indrets els trobareu en els links, amb el meu agraïment. Ara ja comença a ser l'hora de compartir la meva informació. Una limitació d'espai en l'allotjament m'ha obligat, en una tasca de jíbar, a reduir l'opció de veure les fotos en el seu format original. Mitjançant molistoni@gmail.com espero rebre suggeriments i ajuda per localitzar els molts errors que aniràs descobrint.

El WEB s'estructura en tres parts:
* Fórmula 1: vol arribar a tenir una foto per a cada un dels F1. Hi han 780 (estiu 2003) seleccionats d'un fons de 6.000. S'agrupen per anys (53) i per grans constructors (45). Malgrat que surten en les estadístiques he desitjat eliminar alguna participació per repetida en successius anys i per ser poc significativa: abans es podia llogar un F1 i córrer privadament o crear un equip o canviar el motor. D'altra banda, agrairé si pots enviar-me alguna de les que em falten, aquesta és una altra col·lecció. No cal dir que algunes són difícils d'aconseguir, per exemple, Brian McGuire només aparegué amb el seu cotxe en els entrenaments del GP de la Gran Bretanya de 1977 sense classificar-se, però dóna nom a un F1.
* Slot: Es troben per fabricants d'slot (8) i per grans constructors de F1 (11). També podràs veure la meva col·lecció.
* Intersecció: des de F1 o slot pots trobar enllaços blaus que arriben a pàgines (uns 100) amb les dues imatges; el F1 i la seva reproducció amb algunes dades. És la part origen del WEB.

Fórmula 1, amor i odi

Veure'ls (poc), escoltar-los i ensumar-los (una olor a resina que ara no se sent) a Montjuïc, va ser una commoció.

Diuen que ja quasi no poden avançar-se en pista, crec que és millor quan la pista és ampla i amb bona tracció fora la traçada. Tampoc els espectadors entenen com queden les posicions amb les pit stops, es despisten i perden interès per l'espectacle. Això és, més que un esport, una competició complexa. Si algú domina absolutament una carrera o una temporada (això no es nou en la història) hem de considerar que ell i el seu equip s'ho mereixen. Sempre hi han altres que lluiten durament en altres posicions encara que no surten en TV.

Els F1 em segueixen emocionant profundament, segueixen sent unes màquines excepcionals conduïdes per gent que va al límit.

En temps passats existia un risc intolerable amb resultats dramàtics. Aquestes històries tràgiques les trobaràs en altres llocs d'INTERNET, formen part de la grandesa i misèria de la F1. La seguretat ha millorat i ha de seguir sent la prioritat.

Ara els vehicles tenen forma massa semblant. En especial als anys 70 eren més divertits: dissenys atrevits, projectes radicals, autèntiques bogeries.

Els recursos que crema aquest circ són ingents. Vanitosos a les terrasses de Mònaco. No hauria d'agradar-me tant tot això.

 

Desitjo agrair les correccions aportades per l'expert en F1 Steve Wilkinson, Maig 2008.