A Day with Suzanne. A Tribute to Leonard Cohen.
Alemanya 2023
01 Suzanne (Cohen), Susanne Un Jour (di Lasso)
02 A Thousand Kisses Deep (Cohen, Robinson), Un jour L'amoureuse Sylvie (Guédron)
03 Hey, That's No Way to Say Goodbye (Cohen), Adieu mes Amours (des Prez)
04 Famous Blue Raincoat (Cohen)
05 Prelude (Pierre Attaingnant)
06 Dance Me To The End Of Love (Pavane) (Cohen)
07 Galliarde (Pierre Attaingnant)
08 Devil the Care (Anonymous)
09 Bird on a Wire (Le Rosignoll and The Tuneful Nightingale) (Cohen)
10 So Long, Marianne (Cohen), Le Phoenix (de Vicent)
11 You Want It Darker (Quand me souvient) (Cohen)
12 Leonard Cohen - Hallelujah (The Evening Hymn) (Cohen)
Emma-Lisa Roux (lute, soprano)
Hille Perl (viola da gamba)
Domen Marincic (viola da gamba)
Joel Frederiksen & Emma-Lisa Roux & Hille Perl, Joel Frederiksen (bass, lute)
"Mai se m'havia passat pel cap dibuixar un diagrama de Venn que mostrés els cercles que s'entrecreuen entre els amants de la viola da gamba i els seguidors de Leonard Cohen. Bé, aquest àlbum atraurà aquesta gent i moltes més: és un triomf en el joc creatiu i la síntesi reflexiva.
Joel Frederiksen ha combinat les cançons de Cohen, a qui anomena un "trobador" modern, amb, en la seva majoria, cançons renaixentistes franceses. És una experiència auditiva extremadament rica. Per als amants de Cohen, és meravellós, si no estrany, escoltar les teves cançons preferides en un univers diferent, amb roba diferent, però què és el barret? potser les sabates? - és més complicat de determinar. M'encanta com algunes de les cançons s'estiren amb tant amor. Per exemple, l'original de 'So long, Marianne', que arriba a 5'37", es gira a 7'10". La melodia Le phoenix de de Vincent, un compositor del segle XVII del qual no trobo poca o cap informació, funciona com un preludi gloriós i un record de color sèpia semblant a un pont. La durada dels temes és un dels punts forts del disc: es dóna un espai sumptuós perquè l'oient s'asseu amb cadascuna de les fusions màgiques, tant que s'oblida del muntatge artístic i del comissariat en joc. Que Frederiksen canti mentre toca el llaüt, un cop d'ull segur a la tradició trobadoresca, és el motiu pel qual moltes de les actuacions sonen tan orgàniques. M'hauria agradat desesperadament que Cohen hagués escoltat com de fabuloses sonen les seves cançons amb dues violes de gamba i el suau toc d'un llaüt.
Encara que les estrofes en ambdós gèneres permeten arranjaments senzills, estructuralment parlant, no es tracta d'un simple cas d'alternança entre Cohen i chanson. Potser l'exemple més intel·ligent d'aquesta divergència és la trobada del famós 'Hallelujah' de Cohen i The Evening Hymn de Purcell. Entre els versos de Cohen, Frederiksen i els amics ens preparen amb joc mètric i baix a terra per al canvi a Purcell. Però la xacona no dura gaire, i tornem a desviar-nos cap a Cohen: de fet, la fusió en el tercer vers de 'Hallelujah' és potser el meu moment preferit de l'àlbum. I encara que la soprano Emma-Lisa Roux no es compara amb la facilitat líquida de la interpretació inigualable d'Emma Kirkby amb Christopher Hogwood i Anthony Rooley, és una actuació commovedora. Comencem a escoltar el Cohen no com una cançó pop sinó més aviat com una melodia amb baix continu, i de la mateixa manera, Purcell transforma de la cançó d'alt art a la més bonica de les melodies. Coses intel·ligents i commovedores".